Ontwikkeling van het babyvoeding assortiment
De jaren ’60 – ‘70
De consumptie van voedingsproducten voor jonge kinderen steeg snel in deze periode. Om zijn assortiment op de markt te brengen, baseerde Nestlé zich op de recentste ontwikkelingen op het gebied van voeding in die tijd. In 1974 werd een assortiment van 52 soorten soep, vleesgerechten, groenten, hapjes, desserts en dranken ontwikkeld. Voedingsproducten waar de baby uit de jaren ‘70 van smulde. En dat zijn de vaders en moeders van nu! In deze periode kreeg Nestlé Nutrition ook een mascotte: de Nestlé beer. Het kleine, vriendelijke blauwe beertje is nog steeds het symbool op elk Nestlé babyvoedingsproduct. Het trouwe vriendje van miljoenen baby’s.
De jaren ‘80
In de jaren 80 werd goede productinformatie op voeding steeds belangrijker voor de consument. Vooral op voedingsproducten voor jonge kinderen.
Nestlé had in zijn assortiment al een breed aanbod ontbijtpappen maar in 1984 kwam er een Nestlé-product speciaal voor wat oudere baby’s op de markt. Het beroemde Nestlé-logo heeft zich door de jaren heen weinig ontwikkeld, maar de signatuur van het merk ontwikkelde zich met de tijd.
Volgens Nestlé geef je baby’s het beste door moeders oplossingen te bieden. Daarom lanceerde Nestlé op 15 april 1985 een gratis telefoondienst. Hier konden moeders terecht met al hun vragen over baby’s en hun voeding. Dagelijks van 9 uur ’s ochtends tot 7 uur ’s avonds stond er een diëtist klaar om al hun vragen te beantwoorden.
De jaren ‘90
Ook tijdens de vakantie konden ouders van jonge kinderen wel wat steun gebruiken. Daarom opende Nestlé de eerste van de zeven Relais Nestlé-vestigingen langs de Franse autosnelweg. Een plek waar moeders hun baby in alle rust en privacy konden voeden en verschonen.
In de jaren 90 gingen ook steeds meer vrouwen buitenshuis werken. Zij hadden behoefte aan babyvoeding die snel bereid kon worden én afgestemd was op de voedingsbehoeften van hun baby. Nestlé ontwikkelde daarom twee innovatieve producten: Soepen en kant-en-klare papjes in kleine kartonnen pakjes. Daarnaast ontwikkelde Nestlé nog meer vernieuwende producten. Zoals de potjes met twee lagen die de verschillende smaken scheidden. En de eerste borden met twee vakjes, voor oudere kindjes. De ontwikkeling van smaak bij kindjes staat bij Nestlé voorop!
Vanaf 2000
Nestlé ontwikkelde een Nestlé stappen plan om ouders te ondersteunen bij de smaakontwikkeling van hun kindje. Hier vinden ouders advies en informatie over de ontwikkeling van hun kindje vanaf de eerste voeding tot de kennismaking met een variatie aan smaken (tot 3 jaar). Nestlé kreeg ook een speciale website. Tegelijkertijd vermeldde Nestlé ook belangrijke voedingsinformatie op zijn producten. Bijvoorbeeld nieuwe kleine iconen die uitlegden dat in Stap 1, vanaf 4 maanden, de fruithapjes van Nestlé voor 100% van fruit waren gemaakt of dat de groentehapjes van Nestlé geen toegevoegd zout bevatten.
Speciale voedingsproducten om heerlijke, evenwichtige maaltijden te maken, praktische plastic borden voor kleine tussendoortjes, traditionele maaltijden voor oudere kinderen, verse producten in plastic potjes die opgewarmd kunnen worden in de magnetron, fruithapjes in kleine pakjes enz. In 2006 heeft Nestlé zijn assortiment opvolgmelk grondig herzien, en de recentste ontwikkelingen op het gebied van eiwitonderzoek hierop toegepast.